Al-Quran

4.20.2012

Sedarlah Insan....

♥ALLAHUMMA SOLLI 'ALA SAIYIDINA MUHAMMAD ♥♥ WA 'ALAA AALIHI WASHAHBIHI WASALLIM♥♥♥
ALLAH S.W.T tlh berfirman: 
1*Dan sekiranya Kami menaruh belas kasihan kepada mereka serta Kami hapuskan kesusahan yang menimpa mereka, nescaya mereka akan tetap terus meraba-raba dalam kesesatan mereka yang melampaui batas itu. (Surah Al-mu'minuun. Ayat:75)
2*Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menurutjejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya) melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi Allah membersihkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah Allah Maha Mendengar) lagi Maha Mengetahui (Surah An-nuur. Ayat:21)
Rumusan ayat no 1:Kenapalah kita ni selalu lupa pdNYA? Kita semua pernah diuji dgn pelbagai cubaan,namun setelah kita bebas adakah kita brtambh syukur pdNYA? Cth mudah demam: semasa kita demam,kita selalu minta dsembunhkn supaya mudah segala urusan & ibadah. Tp,bila sembuh apkh amaln kita makin mningkat @ sama? ALLAHU AKBAR! Itulah sbbnya kita sentiasa diuji,sbb ALLAH Maha Tahu kalaulah dihilangkn segala kesusahan yg ada pd kita nescaya kita akn brtmbh angkuh & sombong. Itulh sbbnya kita sentiasa diuji supaya ingat pdNYA!
Ayat ke-2 pula: ALLAH itu Maha Penyayang, dh bnyk kali diberi pringatan kpd kita, jgn ikut setan jgn ikut setan,tp kita ni jenis keteqar/x dgr arahn,knp seronok sgt ka kawan dgn setan? Apa yg setan bg selama ni? Adkh klu mati setan blh tlg kita? MASYAALLAH, tlh bnyk dosa yg kita buat selama ni,kalaulah dilemparkn hti ini ke dlm lautan,nescaya hitam & keruhlah lautan itu..... Kita sedar dgn kesalahn yg kita buat...tp, kita dok buat juga. Apkh kita dpt mnjadi fitrah kmbali stlh sekian lama mmbuat dosa? Knapakh kita tak boleh mnjauhi segala larangan ALLAH? ALLAHU AKBAR hanya Engkau saja yg boleh mmbersihkn kami,hnya Engkau saja yg dpt mngampuni kami & hnya Engkau jualah yg boleh memimpin & mmbimbing kami ke arah kebaikkn! ROBBANA WAFFIQNA LI_THO_'ATIK,WA AT_MIM TAQ_SHI_RONA,WA TAQABBAL MINNA= Ya ALLAH,permudahlnlah kami melakukan ketaatan pdMU,Dan sempurnaknlah sgla urusan kami,Dan terimalah taubat kami... AMIN!

Bermohonlah juga kpd ALLAH agar segala mudharat & nikmat yg dikecapi & diberikn kpd kita dpt mndekatkn diri kita dgn rahmatNYA bukan murkaNYA...... ALLAH AKBAR!

0 Comments:

Post a Comment