Al-Quran

7.24.2012

Jampi/ruqyah secara islam




Ruqyah Syariah:

Ruqyah adalah suatu perubatan dengan membacakan jampi-jampi dan sebenarnya sudah wujud semenjak zaman Jahilliah lagi. Kemudian setelah ajaran Islam datang, Rasulullah s.a.w telah menetapkan Ruqyah yang dibolehkan adalah Ruqyah yang mengikut Syariah Islam sahaja. Ruqyah Syariah adalah suatu perubatan dengan cara membacakan ayat-ayat suci Al-Qur’an. Ruqyah Syariah dilakukan oleh seorang muslim, baik untuk tujuan penjagaan dan perlindungan diri sendiri atau orang lain, daripada pengaruh buruk, pandangan mata manusia dan jin, pengaruh sihir, gangguan kejiwaan, dan berbagai penyakit fizikal, kebatinan serta hati. Ruqyah adalah perubatan yang sudah ada di zaman Jahilliah dan ketika Muhammad s.a.w. diutus menjadi Rasulullah, maka telah ditetapkanlah Ruqyah yang dibolehkan di dalam Islam. Allah telah menurunkan Surah Al-Falaq dan An-Naas, dan salah satu fungsinya adalah sebagai pencegahan dan terapi bagi orang beriman yang terkena sihir. Diriwayatkan oleh Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w. sentiasa membaca kedua surah tersebut dan meniupkannya pada kedua tapak tangannya, mengusapkan pada kepala dan wajah serta anggota badannya.

Hukum Ruqyah:

Para ulama berpendapat bahawa pada dasarnya Ruqyah secara umum dilarang, kecuali yang berasaskan Syariah Islam sahaja. Rasulullah s.a.w. bersabda:

• “Sesungguhnya ruqyah (mantera), tamimah dan tiwalah adalah kemusyrikan.” (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Al-Hakim).

• "Barangsiapa menggantungkan sesuatu, maka dirinya akan diserahkan kepadanya." (Hadis Riwayat Ahmad, Tirmidzi, Abu Dawud dan Al-Hakim)

• Dari Imran berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda, ”Akan masuk syurga dari umatku 70 ribu dengan tanpa hisab”. Sahabat bertanya, “Siapa mereka wahai Rasulullah ?” Rasul s.a.w. bersabda,” Mereka adalah orang yang tidak berubat dengan besi, tidak minta diruqyah dan mereka bertawakal pada Allah”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Para ulama juga bersepakat membolehkan Ruqyah Syariah, iaitu pembacaan Al-Qur’an untuk penjagaan dan penyembuhan penyakit Adab-Adab Untuk Perubatan Secara Ruqyah Syariah

• Bacaan Ruqyah yang merupakan ayat-ayat Al-Qur'an dan doa atau wirid dari Rasulullah s.a.w.

• Doa yang dibacakan jelas dan diketahui maknanya

• Berkeyakinan bahawa Ruqyah tidak berpengaruh atau berkesan dengan sendirinya, melainkan dengan takdir dan izin Allah SWT sahaja

• Tidak meminta tolong kepada jin atau yang lainnya selain Allah

• Tidak menggunakan benda-benda yang menimbulkan syirik, syubahah atau perasaan was-was

• Cara perubatan harus sesuai dengan nilai-nilai Syariah

• Orang yang melakukan perubatan harus memiliki kebersihan aqidah, akhlak yang terpuji dan istiqomah dalam ibadah Di Antara Penyembuhan Daripada Ruqyah Syariah, InsyaAllah:

• Pengusiran jin dan syaitan serta pembatalan sihir • Pelindungan dan pembersihan diri serta rumah kediaman daripada makhluk halus

• Penambat kasih sayang di dalam rumahtangga

• Ketenangan jiwa

• Penenang dan pemulihan anak-anak degil dan nakal

• Penyembuhan sakit-sakit fizikal mengikut niat Semoga ibadat dan ikhtiar kita diberkati dan diterima oleh Allah. Jika terdapat sebarang kesilapan, ia adalah di atas kelemahan kami.

Ruqyah syariah salah satu ruqyah yg boleh digunakan untuk kehidupan seharian kita,kerna kini terlalu banyak serangan & godaan yg perlu kita hadapi. Setiap penyakit itu pasti ada ubatnya melainkn maut. Oleh itu jom kita rawat diri kita sendiri,insyaALLAH pasti ada hasil. Jadi dgn izin ALLAH jualah sy menjual buku ini untuk dijadikan panduan buat semua. Antara tajuk-tajuk penting yg terdapat ddalam buku ini ialah: mengembalikan kehebatan manusia,melindungi diri & keluarga, menambahkan kekuatan dalaman dan lain-lain lagi. Usahlah dibiarkan diri kita tewas dgn makhluk-makhluk yg jahat. Disamping itu amalan ruqyah syariah ini juga mudah diamalkan. Firman ALLAH S.W.T ddlm surah AL-A'RAAF: Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas. (55)

*Bersamalah membina jati diri,agar terserlah ketaqwaan yg hakiki*

Sesiapa yg ingin mendapatkannya sila klik di bawah harga. terima kasih.

Harga: Sem. Mas:RM20 + Pos RM10=30

Sabah & srawak: RM20 + Pos RM14=34

Posted via Blogaway jampi/ruqyah 

Posted via Blogaway

0 Comments:

Post a Comment